Sähköpostiohjesääntö
Työnantaja voi tietyin edellytyksin hakea esille, avata sekä lukea työntekijän sähköposteja. Edellytyksenä tälle on, että työnantajan tulee pyrkiä varmistumaan siitä, että sille ei tulisi tarvetta työntekijän sähköpostien avaamiseen. Tästä syystä työnantajan tulisi huolehtia, että työntekijällä on ollut mahdollisuus:
- automaattisen vastaustoiminnon avulla ilmoittaa poissaolostaan, sen kestosta ja mahdollisesta sijaisesta, tai
- ohjata viestinsä työntekijän hyväksymälle henkilölle tai toiseen omassa käytössään olevaan työnantajan hyväksymään osoitteseen, tai
- antaa suostumus siihen, että poissaolon aikana hänen valitsemansa toinen henkilö voi ottaa viestit vastaan selvittääkseen, onko viesti sellainen viesti, joka on selvästi tarkoitettu työnantajalle työtehtävien hoitamiseksi.
Edellä mainitun velvoitteen täyttämiseksi työnantajan on hyvää laatia kirjallinen sähköpostiohjesääntö, joka käydään henkilöstön kanssa yhdessä läpi.
Lecklén asiantuntijat auttavat mielellään sähköpostiohjesäännön laadinnassa, ja myös muissa työoikeuteen liittyvissä asioissa.