Kai­sa Pe­lan­te­ri: joh­ta­jan konflik­ti­kom­pe­tens­si – osa 2

23.10.2024

Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa käsiteltiin konfliktikompetenssin teemaa yleisemmällä tasolla. Artikkelin toisessa osiossa pureudun tarkemmin johtajan konfliktikompetenssiin henkilökohtaisemmasta näkökulmasta.

Johtajan konfliktikompetenssiin kuuluu tiedot, taidot, asenne ja ominaisuudet - johtamisen valmiudet rakentavaan asioiden käsittelyyn moninaisissa tilanteissa. Perusarjessa, haastavissa tilanteissa ja niiden jälkeen jatkuvassa arjessa. Johtajan itsetuntemus määrittää, miten tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti kompetenssi on arjen johtamisessa käytettävissä. Sillä on väliä, tehdäänkö asioita syy-seuraussuhteet tiedostaen vai oma toiminta ja sen vaikutukset tiedostamatta. Johtajan konfliktikompetenssia voidaan ajatella myös sovittelevan vuorovaikutuksen taitoina, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elämään. Valmiutena vahvistaa työntekijöiden psyykkistä suorituskykyä niin yksilöinä, tiiminä kuin työyhteisönä.

Eteenpäin vievän ja oppimisen mahdollistavan konfliktinratkaisustrategian valinta on oleellinen tekijä johtamistyössä. Kun johtaja ymmärtää sen, miten valittu strategia vaikuttaa lopputulokseen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä yksilöiden, johtamisen ja organisaation rakenteellisella sekä kulttuurisella tasolla, on hänellä mahdollisuus puuttua tilanteisiin tavoitteen mukaisin strategioin. Tällöin hän ei myöskään tahattomasti estä tilanteen ratkaisua tai jätä puuttumatta asioihin, joihin on velvollisuus etsiä ratkaisuja. Maton alle lakaistut asiat eivät katoa; ne ovat edelleen olemassa ja muuttavat hallitsemattomasti muotoaan.

Tarkoituksenmukaisesti ja tilannetajuisesti käsiteltynä konflikti on oppimisprosessi, joka vahvistaa johtajan ja työyhteisön kompetenssia, osaamista, organisaation kulttuuria sekä työn sujuvuutta ja tuloksellisuutta kestävästi tulevaisuuteen. Konfliktien ja ristiriitojen rakentava ratkaiseminen on taito, jota voi harjoittelemalla oppia. Syyllisten löytämistä tärkeämpää on löytää juurisyyt ja inhimillisesti sekä tuloksellisesti kestävät ja vastuulliset ratkaisut. Sen sijaan että mietittäisiin kuka tämän teki? Voidaan pysähtyä tunnistamaan tilanne ja löytää yhdessä osallisten kanssa ratkaisuja siihen, kuinka mennään eteenpäin. Kun lain mukaiset prosessit ovat organisaatiossa kunnossa ja johtajan tiedossa, lisää se rohkeutta sekä mahdollisuuksia johtaa oikein ja inhimillisesti tilanteen mukaisesti. Positiivinen vaatiminen on mahdollista silloin, kun tietää mitä voi ja on velvollisuus vaatia.

Hyvä yhteistyö on aina kahdensuuntaista

Kukaan ei ole hyvä johtaja, ellei työyhteisö mahdollista sitä. On myöskin vaikeaa olla hyvä työntekijä, ellei johtaminen mahdollista sitä. Eri ihmisiä täytyy käsitellä eri tavoin, ja kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Johtaminen vaatii rakenteita ja esimerkillistä inhimillisyyttä - Johtajan konfliktikompetenssi huomioi molemmat.

Johtajan konfliktikompetenssin taustalla on ajatukset/tieto, tunteet ja taito toimia. Näihin kuuluvat olennaisesti:

  • Laki (reunaehdot, velvollisuudet ja lupa toimia)
  • Organisaation prosessit ja toimintatavat
  • Kokonaistilannekuva ja - taju! Eri näkökulmat ja konteksti huomioiden.
  • Rohkeus kohdata monenlaisia tunteita. Omia ja muiden.
  • Tarkoituksenmukainen toiminta ja inhimillinen käyttäytyminen vaihtelevissa tilanteissa.

Lopuksi

Arjen pienet kohtaamiset luovat kulttuurin kokonaisuutta. Ne määrittävät ihmisten psyykkistä suorituskykyä sekä ihmisten johtamisen tasoa. Tietoiset ja tiedostamattomat johtamisvalinnat arjessa. Näillä pienillä hetkillä myös rikotaan ja rakennetaan työyhteisön yhtenäisyyttä. Mahdollistetaan, edistetään, hidastetaan ja estetään työn sujuvuutta. Nämä ovat arkisia jokapäiväisiä asioita. Kuunteletko aidosti, kun kysyt, vai tiedätkö jo etukäteen, mitä henkilöstölle kuuluu?

Vastakkainasettelu pysäyttää ja hidastaa, rakentava ja korjaava toimintatapa vie eteenpäin tavoitetta kohti. Välillä se onnistuu omin voimin, joskus siihen on hyvä hakea ulkopuolista apua.

Muistathan, että Lecklé HR-palveluiden kautta on saatavilla mm:

  • Apua tai tukea konfliktitilanteiden ennakointiin, ennaltaehkäisyyn ja ratkaisemiseen
  • Työnohjausta sekä valmennusta johtajan konfliktikompetenssin vahvistamiseen sekä haastavissa tilanteissa toimimiseen.
  • ⁠Työyhteisösovittelua ja työyhteisövalmennusta
  • ⁠Työoikeudellista apua

Lisäksi teemaan on saatavilla myös workshop: Rakentavan riitelyn kulttuuri työyhteisössä

Kaisa Pelanteri

Työnohjauspalvelut

040 701 4928

kaisa.pelanteri@leckle.fi

Jaa artikkeli