Markku Haapasalmen blogi: "Hyvä johtaja on positiivisesti vaativa"
Organisaatioiden johtoon kohdistuu paljon vaatimuksia erityisesti haastavina aikoina. Miten saan kaikki työntekijäni innostumaan ja tekemään parhaansa, miettii moni esihenkilö. Hyvä johtaja saa ihmiset haluamaan, ei pelkästään suostumaan.
Hyvä esihenkilö omaa terveen itseluottamuksen, johtaa hyvin itseään, näyttää suuntaa ja tuo organisaatioon hallinnan tunnetta. Hän arvostaa työntekijöitään, välittää heistä ja hänen tiimissään ihmiset kehittyvät. Hyvä esihenkilö on myös hyvä kuuntelija ja antaa aktiivisesti palautetta ja kykenee vastaanottamaan sitä. Hänen tiimissään kaikki tietävät, mitä heiltä odotetaan – tavoitteet ovat kristallinkirkkaat. Näin hän rakentaa organisaatioon myös luottamusta, mikä on hyvän johtamis- ja toimintakulttuurin kivijalka.
Positiivinen vaatiminen
Hyvä esihenkilö uskaltaa olla vaativa – positiivisella tavalla. Epätyydyttäviin työsuorituksiin ja negatiiviseen käyttäytymiseen työyhteisössä pitää puuttua. Epäkohtia ei pidä katsoa sormien läpi ajatuksella: ”katsotaan nyt vielä, eiköhän se siitä”. Salliminenkin on johtamista.
Alisuoriutumiseen voi olla monia syitä, ja ne on välttämätöntä selvittää perusteellisesti. Alisuoriutumiseen pitää puuttua oikeudenmukaisuudenkin nimissä. Ei ole oikein, että johto sallii joidenkin kohdalla ns. ”lusmuilun”. Siinä parhaat työntekijät ihmettelevät, miksi tällaiseen ei puututa. Se murentaa luottamusta johtoon.
Positiivinen vaatiminen tarkoittaa, että esihenkilö puuttuu tavoitepoikkeamiin ja epäkohtiin tuoreeltaan. Esihenkilö alisuoriutuu, jos hän ei niin tee. Pitää kertoa selkeästi ja kaartelematta, mihin ei olla tyytyväisiä. Myös työntekijän oman näkemyksen kuuleminen on välttämätöntä. On oltava vaativa, mutta pitää myös tukea. Tiedän, että kykenet parempaan – haluan, että onnistut -tyyppiset sanavalinnat kertovat halusta auttaa ja tukea. Selkeät määräajat toiminnan korjaamiseksi ovat tärkeitä tällaisessa keskustelussa.
Vaativa ja korjaava palautekaan ei aina auta. Silloin on kaikkien kannalta parempi, että työntekijä siirtyy muihin tehtäviin tai vaihtaa työpaikkaa.
Hyvät työyhteisötaidot
Hyvin menestyvässä organisaatiossa on korkea vaatimustaso. Esihenkilöille asetetaan paljon vaatimuksia, kuten olen edellä kuvannut. Työntekijöiltä – ja toki johdoltakin – odotetaan hyviä työyhteisötaitoja. Hyvällä työntekijällä on hyvä asenne työhön, hän hoitaa tehtävänsä odotusten mukaisesti ja kantaa vastuun siitä. Hän ymmärtää organisaation strategian ja tavoitteet ja sitoutuu niihin. Hän on hyvä itsensä johtaja, kykenee antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja on arvostava työkaveri.
Meidän jokaisen on hyvä aika ajoin kysyä itseltämme:
”Mitä tulee paikalle, kun minä tulen paikalle?”
Positiivinen vaatiminen ei ole vain esihenkilöiden oikeus ja velvollisuus, vaan se on kaksisuuntaista. Jokaisella työntekijällä on oikeus hyviin esihenkilöpalveluihin. Hyvät työyhteisötaidot omaava työntekijä on vaativa esihenkilöään kohtaan – positiivisella tavalla – ja hänellä on oikeus vaatia hyvää johtamista. Hyvä, menestystä tuova johtamis- ja toimintakulttuuri on koko organisaation asia. Hyvä johtaminen yhdessä hyvien työyhteisötaitojen kanssa on jokaisen organisaation menestymisen kulmakivi.
Tässä kirjoituksessa esille tulevat asiat ovat valmennuksissamme osoittautuneet monen esihenkilön haasteiksi. Miten olla kannustavalla, positiivisella tavalla vaativa? Me autamme käytännönläheisellä otteella ja kokemuksen syvällä rintaäänellä esihenkilöitä saamaan ihmiset haluamaan ei pelkästään suostumaan”.
Leckle HR-palvelut
valmentaja, mentori