Eri­kois­tu­mi­nen ja pal­ve­lul­lis­ta­mi­nen erot­taa kil­pai­lun kes­kel­lä

15.2.2023

Palvelullistaminen osana liiketoiminnan kasvua ja kehitystä

Palvelullistaminen ja asiakkaiden palvelutarpeiden kasvu. Nämä seikat ovat nostaneet viime vuosina päätään monella toimialalla. Nykypäivänä tietokonetta ostettaessa sinulle voidaan tarjota samaan pakettiin myyjän toimesta esimerkiksi rahoitus, takuut, virustorjunta, kotiinkuljetus- ja asennuspalvelu. Samasta kaupasta voi saada laajan kirjon erilaisia palveluita, jotta elämäsi kuluttajana helpottuisi ja kokisit laajennetun palvelun myötä olosi arvokkaammaksi ja tyytyväisemmäksi. Onkin totta, että ihmisten palvelutarpeet ovat kasvaneet digitalisaation ja nykyaikaisen usein hektisen elämäntyylin myötä. Kuten edellisessä blogissani liittyen tilitoimistoalan konsolidaatioon kirjoitin, heijastelee tämä erikoistumisen ja palvelullistamisen kasvava trendi myös yritys- ja yrityskauppamarkkinoihin.

Erikoistumisen rooli osana markkinoita

Yritys- ja yritysjärjestelymarkkinoiden näkökulmasta pohdittuna eri toimialojen yritysten erikoistuminen ja erottautuminen omassa toimintaympäristössään avaa yrityksille mahdollisuuksia erottua kilpailijoistaan ja joissain tapauksissa jopa houkutella suurempia toimijoita harkitsemaan jonkin erikoisosaamisen hankkimista itselleen yrityskaupan muodossa.

Esimerkkinä voidaan mainita edellisessä blogissani tarkastelun kohteena olleen tilitoimistoalan murros. Tilitoimistoalalla palvelullistaminen tarkoittaa perinteisesti perinteisten taloushallintoon liittyvien palveluiden ja tuotteiden laajentamista uudenlaisilla, mutta perinteisiä tukevilla palvelukokonaisuuksilla. Pienemmät tilitoimistot, jotka ovat ymmärtäneet ja tiedostaneet palvelutarpeiden kasvun ja erikoistumisen tuomat mahdollisuudet, ovatkin verrattain kiinnostavia kohteita suuremmille toimijoille esimerkiksi skaalahyödyn toivossa. Mikäli tilitoimisto omaa esimerkiksi spesifiä toimialaosaamista joltain tietyltä toimialalta, laadukasta verotuksellista neuvonantoa tai juridisia palveluita, erottuu se usein toimialalla edukseen tilitoimistomarkkinan jatkaessa konsolidoitumista ja konsulttimaisen työteon merkityksen kasvaessa. Näiden suurempien toimijoiden välisen kilpailun kiristyessä potentiaalisista ostokohteista, tämän hetken pääosin melko maltilliset kertoimet, n.+ - 5x EV/EBITDA, tulevat tulevaisuudessa todennäköisesti kasvamaan laadukkaiden ja laajan palveluvalikoiman omaavien tilitoimistojen kohdalla.

Analyysien mukaan digitalisaatio on muokannut kirjanpitäjien ja muiden taloushallinnon ammattilaisten työtä niin, että asiantuntijoille jää enemmän aikaa muun muassa konsultaatioon ja ammattitaitonsa kehittämiseen.

Konsultoivan työn kasvattaminen ja substanssitaitojen kehittäminen auttaa myös tulevaisuuden kiristyvässä kilpailutilanteessa niin yritystasolla kuin toimihenkilötasollakin.

Tuotteen ja palvelun kohtaaminen

Tilitoimistot ovat vain yksi esimerkki palvelullistamistrendin kasvusta. Asiakkaalle laaja-alaisemman arvon luominen ulottuu tulevaisuudessa todennäköisesti monelle eri toimialalle ja toimintaympäristöön, kun myytävistä tuotteista jalostetaan erilaisia palveluita. Joissain tilanteissa yrittäjä saattaa joutua tilanteeseen, jossa hänellä on tuote, mutta sen muokkaaminen erilaisiksi palveluiksi ei välttämättä resurssien puitteissa ole mahdollista. Toisaalta tilanne voi olla myös niin, että palveluntarjoaja etsii itselleen täydellisesti sopivaa tuotetta omaan palvelukonseptiinsa. Näissä tilanteissa tarvittavan palasen löytyminen, tai voimien yhdistäminen toisen osapuolen kanssa saattaa avata liiketoiminnan kannalta aivan uusia ovia.

Kokonaisuutena yritysjärjestelyt saavat aikaan monenlaisia vaikutuksia yhteiskuntaan, asiakkaisiin ja yhtiön palvelumahdollisuuksiin. Meidän kaikkien tulee muistaa, että muutoksella pyritään aina parempaan ja huolellinen suunnittelu saa aikaan parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Henri Savolainen, analyytikko

040 149 6046

henri.savolainen@leckle.fi

 

Jaa artikkeli

Aiheen asiantuntijamme

Tero Kurvinen
Tero Kurvinen

CEO, Lecklé Corporate Finance Oy

040 352 8382

tero.kurvinen@leckle.fi

Tutustu
Juho Wallenberg
Juho Wallenberg

Varatuomari

040 162 5687

juho.wallenberg@leckle.fi

Tutustu
Heikki Leppänen
Heikki Leppänen

Analyytikko, Pirkanmaan aluejohtaja

040 162 5696

heikki.leppanen@leckle.fi

Tutustu
Henri Savolainen
Henri Savolainen

Projektipäällikkö

050 511 9881

henri.savolainen@leckle.fi

Tutustu
Jere Hurskainen
Jere Hurskainen

Analyytikko

050 463 5053

jere.hurskainen@leckle.fi

Tutustu