Kotimaan yrityskauppamarkkina – oppeja länsinaapurista?

Kotimaan yrityskauppamarkkina - asiantuntija-artikkeli
Suomalaiset yritykset ovat olleet useiden vuosien ajan kiinnostavia yrityskauppakohteita ulkomaalaisille yritysostajille ja pääomasijoittajille. Erityisen suurta kiinnostus on ollut ruotsalaisten toimijoiden keskuudessa. Etlan mukaan ulkomaalaiset ostajat ovat olleet erityisen kiinnostuneita suomalaisten yritysten kehittämästä teknologiasta ja osaamisesta. Kiinnostus on positiivista, mutta liian usein kotimaiset yritykset myydään ulkomaille ennen kuin niiden todellinen kasvu- ja arvopotentiaali on lunastettu. Ennenaikaiset yrityskaupat ulkomaille vievät yritysten päätöksenteon ja tulevaisuuden innovaatiot pois Suomesta, mikä on ongelmallista Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuden kehityksen kannalta.
Ulkomaisten yrityskauppojen syyt liittyvät sekä taloudellisiin että kulttuurillisiin tekijöihin. Suomen pääomamarkkinat ovat kehittyneet hitaammin Ruotsiin ja muuhun Eurooppaan verrattuna, joka osaltaan selittää sitä, ettei Suomeen ei ole kertynyt niin suuria pääomia. Tämä näkyy muun muassa pitkäaikaisten ankkurisijoittajien vähäisyytenä. Pääomien rajallisuus vähentää potentiaalisten kotimaisten ostajien määrää ja edesauttaa suomalaisten yritysten päätymistä ulkomaalaiseen omistukseen. Lisäksi Suomen omistajanvaihdoskulttuuri ei ole yhtä vahva verrattuna esimerkiksi Ruotsiin, mikä yhdessä yrityskauppoihin liittyvän skeptisyyden kanssa on vähentänyt omistajien halukkuutta kotimaisiin yritysostoihin.
Kotimaan yrityskauppamarkkina: sarjayhdistelijöistä vetoapua
Yrityskauppoihin liittyy kuitenkin myös suuria mahdollisuuksia. Ruotsalaiset sarjayhdistelijät, kuten Lifco, Indutrade ja Lagercrantz ovat osoittaneet, että yrityskaupat voivat olla keskeinen osa menestyvän yritysten ydinstrategiaa. Sarjayhdistelijöiden liiketoiminnan ytimessä on tehokas pääomien allokointi strategisten ja systemaattisten yritysostojen avulla. Ostettavia yrityksiä yhdistää usein pääomakeveys, korkea pääoman tuotto ja vahvat kassavirrat. Ostettuja yrityksiä ei integroida yhteen fuusioiden avulla, vaan yritykset jatkavat operatiivista toimintaansa itsenäisinä usein alkuperäisen johdon alaisuudessa. Sarjayhdistelijät tavoittelevat synergiaetuja keskitettyjen mm. hallintoratkaisujen sekä parhaiden käytänteiden jakamisen avulla. Sarjayhdistelijät ovat pitkäjänteisiä omistajia eikä niiden ensisijaisena tavoitteena ole irtautua omistuksistaan.
Sarjayhdistelijöiden liiketoimintamalli on edelleen melko vieras suomalaisessa kontekstissa, vaikka Boreon ja Auroora Yhtiöiden kaltaisia toimijoita on muodostunut markkinoille viime vuosien aikana. Toimintamallin yleistymistä on hidastanut suomalaisten yritysten varovaisuus epäorgaanista kasvua kohtaan sekä haluttomuus hyödyntää velkavipua. Markkinoiden kehitys ennakoi kuitenkin, että sarjayhdistelijöiden toimintamalli on vähitellen vakiinnuttamassa asemaansa myös suomalaisessa yrityskentässä. Positiivista kehitystä on nähty esimerkiksi talotekniikan alalla, jossa aktiiviset ostajat ovat pyrkineet konsolidoimaan markkinaa. Suuri joukko suomalaisista yrittäjistä on eläköitymässä vielä tämän vuosikymmenen aikana, minkä seurauksena useat kannattavat yritykset ovat jäämässä ilman jatkajaa.
Nämä kotimaiset ja aktiiviset sarjayhdistelijät voisivatkin osaltaan tarjota yrityksen myyjille vaihtoehdon, joka turvaa yritystoiminnan jatkuvuuden sekä säilyttää omistamisen, osaamisen sekä työpaikat Suomessa. Sarjayhdistelijöiden luomat ”ekosysteemit” lisäisivät pk-yrityskentän elinvoimaisuutta ja mahdollistaisivat toivottavasti kotimaisten yritysten kansainvälistymisen tulevaisuudessa.
Sarjayhdistelijä voi olla ratkaisu omistajanvaihdokseen – ja Suomen kasvun moottori
Sarjayhdistelijöiden toimintamalli voisikin toimia enenevissä määrin rohkaisevana esimerkkinä suomalaisille pk-yrityksille ja osoittaa, että yrityskaupat voivat mahdollistaa tehokkaan tavan kasvattaa liiketoimintaa ja luoda pitkäjänteistä omistaja-arvoa, jolla olisi pitkällä aikavälillä positiivinen vaikutus myös koko Suomen taloudelle ja hyvinvoinnille.
Suomalaisen sarjayhdistelijätrendin voimistuminen voisikin olla yksi lääke Suomen yrityskauppamarkkinan aktivoimiseksi. Elinvoimainen kotimainen yrityskauppamarkkina hyödyttää sekä ostajia että myyjiä, joka samalla auttaa säilyttämään suomalaiset innovaatiot ja osaamisen pidempään täällä meillä, kotimaassa.
Rohkaisemmekin jokaista kotimaista yrittäjää miettimään, missä näkee oman yrityksensä esimerkiksi oman eläköitymisensä jälkeen. Henkilökohtaisen irtautumissuunnitelman pohtiminen on järkevää ja yhtiön liiketoiminnan kehittämisen kannalta jopa suotavaa. Autamme mielellämme muodostamaan tarkoituksenmukaisen ja yksilöllisen omistajanvaihdossuunnitelman huomioiden erilaiset vaihtoehdot.
Henri Savolainen
Corporate Finance Manager
050 5119881
Juuso Takanen
Corporate Finance Analyst
040 826 8166
Aiheesta lisää:
Saitko tarjouksen yrityksestäsi? Näin toimit fiksusti ja maksimoit hyödyn
Lecklén blogisarja yrityskauppaprosessista: Kartoitusvaihe – yrityksen ja potentiaalisen ostajan yhteen saattaminen
Rakennejärjestelyt