Kai­sa Pe­lan­te­ri: Joh­ta­jan konflik­ti­kom­pe­tens­si  - osa 1

7.8.2024

Sanotaan, että haastavat ja vaikeat vaiheet mittaavat johtajan kyvykkyyden. Ei siis ole yhdentekevää, millainen johtajan konfliktikompetenssi on. Jännitteisten, ristiriitojen ja konfliktien johtaminen vaatii rohkeutta, tunteiden sietämistä ja tarpeiden ymmärrystä, tilannetajua sekä tarkoituksenmukaista inhimillistä käytännön toimintaa strategisia tavoitteita unohtamatta.

Jokaisessa organisaatiossa on ihmisten välisiä jännitteitä, ristiriitoja tai konflikteja. Se, mitä ne aiheuttavat ja tarkoittavat, vaihtelee organisaatiosta riippuen. Vuorovaikutus ja sosiaaliset suhteet ovat olemassa aina. Se, ettei ota vaikeita asioita puheeksi, liittyy usein siihen, että epämukavien tunteiden vastaanottaminen on vaikeaa. Jokaisella on roolistaan riippumatta organisaatiossa vastuu omista puheista, puhumattomuudesta, teoista ja tekemättömyydestä. Nämä asiat ovat jokaisen oman vaikutusvallan alla. On myös työturvallisuuslain mukainen velvollisuus myötävaikuttaa työn sujuvuuteen työyhteisössä, roolistamme riippumatta. Kokonaisuus ei toimi, jos rakenteet, struktuuri ja selkeys puuttuu. Mutta hyvilläkään rakenteilla ei ole merkitystä, mikäli jokainen ei kanna vastuutaan omasta roolistaan, tehtävästään ja käytöksestään. Jos toistuvasti käyttäytyy epäkunnioittavasti tai jättää lupaamansa asiat hoitamatta, alkaa se väistämättä nakertaa ilmapiiriä ja yhteistyötä.

Konfliktit ja ristiriidat ovat työyhteisöjen ja johtajien suuri energiasyöppö. Tämä energia on suoraan pois työn sujuvuudesta ja sitä kautta työn laadusta sekä tuloksesta. Kun alkuperäiset kalenterimerkinnät vaihtuvat tulipalojen sammuttamiseen ja konfliktien selvittämiseen, kasvaa tunnekuorma, muiden asioiden to do -listat ja näkökulmat kapeutuvat. Ennakointi, hyvä johtaminen ja työyhteisötaidot mahdollistavat rakentavia eteenpäinvieviä käytännöntoimia haastavien tilanteiden käsittelyssä. Käytännössä tilanne voi olla sama, mutta toimintamallit ja sovittelevat vuorovaikutustaidot antavat konkreettisia raamit toiminnalle. Usein se, mikä on etukäteen selkeästi tiedossa, ei ole ongelma. Mutta joskus se, että ajat autosi uutena työntekijänä vahingossa toisen parkkiruutuun, on liikaa.

(Työ)elämäni aikana olen saanut olla osana ja toimia yhteistyössä erilaisten johtajien, työyhteisöjen, urheilujoukkueiden ja organisaatioiden kanssa. Kokemus on osoittanut sen, miten paljon voimme toisillemme mahdollistaa, toisiltamme oppia tai toimillamme hajottaa. Usein vaikeidenkin asioiden takaa löytyy ajatus siitä, että haluamme toimia hyvin ja hoitaa oman tehtävämme mahdollisimman hyvin. Valta-asemassa olevilla on suurempi vaikutus muiden suorituskykyyn ja mahdollisuuksiin. Oli se sitten työelämän direktio-oikeutta tai aikuisuuden tuomaa valtaa, on sitä käytettävä nöyrästi arvostaen, mutta positiivisesti vaatien. Mandaatin käyttäminen vain mandaatin vuoksi, saa henkilöstön herkästi katselemaan vaihtoehtoisia työpaikkoja.

Tänä päivänä johtamisen laatua tarkastellaan lisääntyvin määrin johtajan ja johdettavien yhteistoiminnan kautta. Johtajan ja johdettavien yhteistoiminta edellyttää tarkoituksenmukaista kompetenssia johtajilta ja työyhteisöiltä. Toimivaa dynamiikkaa johtajan ja johdettavien välillä. Nämä asiat eivät muotoudu haluttuun suuntaan itsestään vaan vaativat työtä. Johtajan on tunnettava itsensä ja johdettavansa. Johtajan konfliktikompetenssi on myös strategian johtamista arkeen omalla esimerkillä erilaisten mielipiteiden ja näkökulmien viidakossa. Tämä tukee myös organisaation jokapäiväistä arkea ja moninaisuuden johtamista. Johtajan tärkeimpiin tehtäviin kuuluu huolehtia siitä, että organisaatio suorittaa sitä tehtävää mikä sillä on. Tämä vaatii ihmisten johtamista yhteistyöhön ja vaikealla hetkellä johtaja ei voi olla se, joka hiljenee ensimmäisenä.

Tässä artikkelin ensimmäisessä osassa on käsitelty teemaa yleisemmällä tasolla. Artikkelin toisessa osiossa pureudun tarkemmin johtajan konfliktikompetenssiin henkilökohtaisemmalla tasolla.

Kaisa Pelanteri

Työnohjauspalvelut, tiimi- ja työyhteisövalmennukset

 

Lecklé HR-palvelut tarjoaa:

  • Monipuolisen osaamisen henkilöstön ja johtamisen kehittämiseen työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa
  • Tukea konfliktitilanteiden ennaltaehkäisyyn sekä ratkaisujen löytämiseen
  • Valmentavan johtamisen avulla edellytykset tavoitteelliselle ja yksilölliselle johtamistyölle
  • Käytännönläheistä tukea menestyvän ja mahdollistavan kulttuurin rakentamiseen
  • Keskeiset työkalut avainhenkilöiden suorituskyvyn parantamiseen
  • Lakisääteiset HR-velvoitteet ajan tasalle
  • Pitkäaikaisen kumppanin, jonka avulla pystyt saavuttamaan kilpailuetua laadukkaan johtamisen kautta
Jaa artikkeli

Aiheen asiantuntijamme

Sami-Petteri Kivimäki
Sami-Petteri Kivimäki

CEO, Lecklé HR Lead Oy

040 139 5780

sami-petteri.kivimaki@leckle.fi

Tutustu
Tytti Haaranen
Tytti Haaranen

Varatuomari, HR-lakipalvelut

040 071 9743

tytti.haaranen@leckle.fi

Tutustu
Tuomas Tuokkola
Tuomas Tuokkola

Johtamisen valmennukset

044 089 0100

tuomas.tuokkola@leckle.fi

Tutustu
Markku Haapasalmi
Markku Haapasalmi

Johtamisen valmennukset, mentorointi

040 067 7211

markku.haapasalmi@leckle.fi

Tutustu
Kaisa Pelanteri
Kaisa Pelanteri

Työnohjauspalvelut

040 701 4928

kaisa.pelanteri@leckle.fi

Tutustu
Tommi Pärmäkoski
Tommi Pärmäkoski

Johtamisen valmennukset

040 703 9900

tommi.parmakoski@leckle.fi

Tutustu
Juuli-Maria Vuori
Juuli-Maria Vuori

Johtamisen valmennukset ja konsultointi

040 714 5548

juuli-maria.vuori@leckle.fi

Tutustu
Aira Eirola
Aira Eirola

aira.eirola@leckle.fi

Tutustu